Gliwice posiadają bardzo duże niedociągnięcia w zakresie funkcjonowania komunikacji publicznej. Trudno odzwyczaić mieszkańców od przyzwyczajenia do używania samochodu w swoim mieście, skoro siatka połączeń nie spełnia ich oczekiwań. Gliwice potrzebują nowego „szkieletu” siatki połączeń, która będzie dostosowana do obecnej infrastruktury drogowej. Ponadto, w Gliwicach mamy do czynienia z gwieździstym układem tras, dojazd z jednego osiedla na drugie praktycznie zawsze odbywa się przez centrum miasta. Niejednokrotnie, żeby dotrzeć do miejsca oddalonego o kilka kilometrów należy przejechać przez centrum miasta.
Siatka połączeń komunikacji publicznej musi być skonstruowana tak, żeby mieszkańcy mogli szybko dotrzeć tam gdzie potrzebują, – czyli do pracy, do szkoły, na uczelnie czy zakupy.
Tylko dostosowana do potrzeb mieszkańców komunikacja publiczna, zachęci zainteresowanych do korzystania z niej, oraz pozwoli na rezygnację z samochodu, jeżeli nie ma takiej rzeczywistej potrzeby.
Gliwice są miastem, w którym pracuje wielu mieszkańców powiatu Gliwickiego, Tarnogórskiego, Zabrza czy Bytomia, więc zasadne byłoby powstanie punktów przesiadkowych typu park and ride.
Nowa Hala Widowiskowo – Sportowa znajdująca się blisko ścisłego centrum miasta, z wygodnym dojazdem do DTŚ i obu autostrad, posiada setki miejsc parkingowych i przystanki komunikacji miejskiej, mogłaby stanowić wręcz idealny punkt park and ride, na przeszkodzie stoi jednak jedna bardzo rzadko kursująca linia autobusowa 702.
Obecna oferta biletowa w komunikacji publicznej na terenie Metropolii jest, co najmniej uboga, bez względu na liczbę pokonywanych w obrębie danego miasta kilometrów opłata za bilet jest ta sama. Wzorem wielu innych miast, można wprowadzić bilety czasowe np. 10, 15, 20, 30 minutowe. Dzięki tego typu działaniom, możemy sprawić, że mieszkańcy będą uiszczać opłaty adekwatne do liczby pokonywanych kilometrów, co jeszcze bardziej powinno ich zachęcić do korzystania z usług komunikacji publicznej.
Transport dalekobieżny w Gliwicach również jest źle zorganizowany, przewoźnicy odbierają i przywożą pasażerów w różnych częściach Miasta. Skutkiem tego jest chaos komunikacyjny, szczególnie odczuwają go osoby spoza Gliwic. Pomimo, iż w kompetencji Miasta nie jest zapewnienie komunikacji dalekobieżnej, to jednak samorząd powinien ułatwić jej funkcjonowanie, co stanowiłoby dobrą wizytówkę Miasta.

Plan na najbliższe 5 lat:

Zaprojektowanie i wdrożenie nowej siatki połączeń komunikacji publicznej, spełniającej bardziej niż dotychczas, oczekiwania mieszkańców.
Wdrażanie systemu „park and ride” oraz „kiss and ride”.
Podjęcie działań, mających na celu wprowadzenie biletów czasowych w komunikacji publicznej.
Budowa nowoczesnego Centrum Przesiadkowego w oparciu o szeroko zakrojone konsultacje społeczne z mieszkańcami i ekspertami.